Fina Maritha

Hejsan!

Jag har haft ett inskannat foto av min mamma som barn en längre tid i burken. Det var faktiskt ett av de första foton jag kände att jag “måste” göra något av, eftersom hon är så fiiiin och det finns så otroligt få foton av henne som liten. Och så damp det här Melissa Frances-pappret ner i mitt DT-paket. Och då var det dax!

Pappren är vintage, bilden är vintage, tagen 1953, så vintage fick det bli. Det är inte riktigt vad jag brukar göra, men med ett sådant här papper, lite chalk och massor av vackra blommor kommer man långt!

fina maritha

Pappret är så vackert och stormönstrat så det fick bli bakgrundspapper, skar bara bort ett par centimeter och monterade på svart cardstock  som fick stadga upp det tunna pappret och ge en liten ram. Kanterna är chalkade med Chestnut Roan och distressade och så har jag rivit lite och satt bokpapper som är skrynklat, inkat med Distress ink, Vintage Photo bakom. Lite underbar spets och ljuvliga knappar från American Crafts.

Fina maritha detalj 1

Cirkeln är maskad med Vintage Photo och förstärkt med titel och guldiga Pearl Maker pluppar. Älskar Pearl Maker!!! Här var jag lite oförsiktig med flit, för jag ville ha pärlorna lite olika stora och lite “vintage-aktiga” och jag knackade på baksidan av cardstocken för att få dem att flyta ut ordentligt. (Knackar man mer försiktigt blir de runda och pärligt fina, men utan den lilla “toppen”). Och ser du pinsen? Såååå fin!

fina maritha detalj 2

Titeln är gjord av vita Loopy Lou stickers som jag färgat in med promarker/copics. Jag började med en ljus lila, men det blev lite för skarpt, så jag skitade ner det med en aning svart (de blandade ihop sig jättefint på den glatta ytan och torkade ganska snabbt). För att få fram titeln lite mer gick jag runt bokstäverna med en tunn svart penna. Sen har jag använt en massa roooosor. Lila rosor. Stora lila rosor, mindre lila rosor och lila rosenknoppar.

fina maritha detalj 3

Det var en av de första gångerna jag gjorde vintage, men absolut inte sista. Görsköj som man säger här i värmlandsskogarna (fast inte jag som är och förblir smålänning).

Material:

Papper: Melissa Frances – Rose, Constance
Blommor: Prima – lila Rosor, ljuslila minirosor, knoppig lila ros
Letter Stickers: Doodlebut Designs – Loopy Lou white.
Knappar: American Crafts – Glitterknappar Neutrals.
Spets: Prima – Nikki
Pärlemor pinsGrå
Annat: Chalk – Chestnut Roan, Distress ink – Vintage Photo

Nu ska jag ut och njuta av sommaren (eller tja, jobba i trädgården i alla fall).

Ha det gott!

Tesa

4 kommentarer

Filed under *DT - TesaB, Layouter

4 responses to “Fina Maritha

  1. Underbar LO!

    Bra idé – ska be någon scanna in lite gamla foton så jag också kan testa vintage lite grann!

    Charlotta / La Vikinga

  2. Heeeeeelt underbar LO! Me like alot 🙂

  3. Maiden

    Underbar!!!!!!!!
    Jag älskar det rivna, å hur du förstärkt rubriken! 😀
    Kram

  4. missylwa

    Fantastiskt söt och ljuvlig LO!! Älskar själv mkt blommor, spets och olika fonter och du får till det med pearl makern – precis som Malin…..*muttrar – öva – muttrar*
    *kram*
    Ylwa

Kommentera

